Skip to content

DEN FØRSTE NAVITIMER

I 1952 blev Willy Breitling kontaktet af den berømte amerikanske Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) og bedt om at lave en ny kronograf til sine medlemmer. Han besluttede at udvikle et innovativt håndledsbåret instrument, der ville gøre det muligt for piloter at udføre alle nødvendige flyveberegninger, inklusive gennemsnitshastighed, tilbagelagt distance, brændstofforbrug, stignings- eller nedstigningshastighed og konvertering af miles til kilometer eller sømil.

På det tidspunkt krævede beregninger en logaritmisk glideregel. Willy Breitling tilpassede derfor den originale logaritmiske glideregel fra 1940'erne Chronomat til luftfartsformål og integrerede den i en roterende bezel, omgivet af små perler for at gøre den nemmere at manipulere.

Breitling AOPA


Urkassens diameter var fastsat til 41 millimeter, hvilket var stort for sin tid – stort nok til at sikre, at alle oplysningerne fra urskiven ville være lette at læse. Læsbarheden blev yderligere forbedret af overdimensionerede arabiske tal fyldt med radium, der effektivt stod i kontrast til den sorte urskive. Og navnet, hvad kunne være mere nærliggende end Navitimer, en kombination af navigation og timer?

Da Navitimer endelig blev introduceret til AOPA, var det en øjeblikkelig succes blandt foreningens medlemmer.

Denne allerførste Navitimer, designet til AOPA, havde ikke Breitling-navnet eller logoet på urskiven. Dets ikoniske 806-reference var ikke stemplet på bagsiden, og uret blev kun distribueret til AOPA-medlemmer. Men blot et par år senere, omkring 1956, blev Navitimer gjort tilgængelig på det åbne marked, med Breitling-navnet over et stiliseret winged logo og uden henvisning til AOPA. Det var dengang, den også modtog sin nu ikoniske 806-reference.

En nem måde at se, om en tidlig Navitimer blev solgt til AOPA, er at se på logoet. Alle ure med AOPA vingede logoer, signeret "AOPA", blev leveret til den berømte amerikanske sammenslutning, mens usignerede stiliserede winged logoer blev kommercialiseret gennem Breitlings verdensomspændende distributionsnetværk.

Et af de mest ikoniske designs fra 1959 blev genudgivet i 2019 som den første Breitling historiske genudgave: Navitimer Ref. 806 1959 re-edition.

I slutningen af ​​1950'erne, mens de fleste af de førende flyselskaber var involveret i kapløbet om at tilbyde transatlantiske flyvninger, blev Navitimer en grundpille i ethvert cockpit og kunne ses på håndleddet af enhver pilot, der fløj oversøisk, hvilket gjorde Breitling til den officielle leverandør til verdensluftfart .

"TWIN-JET" NAVITIMER

Breitling Twin-jet



Mens Navitimer allerede havde haft succes i omkring et årti, fik den et moderne twistin i begyndelsen af ​​1960'erne.

Urskiven blev ændret til at have kontrasterende underskiver i hvid, en æstetisk modifikation, der oprindeligt blev lanceret på SuperOcean et par år tidligere i 1957, og en, der bragte modernitet og forbedret læsbarhed til Navitimer.

Kort efter udviklede rammen sig fra "perler" til "savtakket", og omkring 1965 modtog Navitimer det berømte twin-jet-logo lavet af to overlejrede fly, mens nogle tidligere logoer også forblev i produktion.

Dette nye design tog "piloternes foretrukne kronograf" til et nyt niveau og blev et uovertruffent ikon efter at være blevet båret af sådanne koryfæer som jazzmusikeren Miles Davis og Formel 1-mestrene Jim Clark, Graham Hill og Jo Siffert.

Fra da af, hvad enten det var på et fly, på en båd eller i en bil, blev Navitimer set overalt.

Breitling 1987 Commercial



DEN FØRSTE AUTOMATISKE NAVITIMER

Slutningen af ​​1960'erne bragte en ny udfordring til urmagerindustrien, da den mekaniske kronograf ikke længere var interessant for den yngre generation og var truet af billigere kvartskalibre. For at overkomme denne udfordring begyndte Breitling den ambitiøse og visionære udvikling af en af ​​de første automatiske mekaniske kronografkalibre. Breitling Chrono-Matic blev udviklet i samarbejde med Heuer-Leonidas og Buren-Hamilton og blev lanceret den 3. marts 1969 og tilbød to ure i ét – et mekanisk automatisk ur og en kronograf, hvilket betyder, at folk ikke længere behøvede at vælge mellem de to .

Samme år rykkede Breitling designgrænserne endnu længere, da Navitimer-kabinettet voksede til en hidtil uset størrelse på 48 millimeter. Selvom uret var meget større end andre på markedet på det tidspunkt, gjorde dets meget korte ører det behageligt at have på og sikrede dets succes blandt en yngre, mere urban og mere trendy kundekreds.

To nye ure blev udviklet: en automatisk version udstyret med den revolutionerende Chrono-Matic kaliber (Reference 1806) og en håndviklet version (Reference 816). Begge var udstyret med den nyligt patenterede vandtætte roterende bezel.

Den klassiske og succesrige 41-millimeter Navitimer forblev i produktion og fik en moderne og nyttig datoangivelse i en automatisk (Reference 8806) og en håndviklet version (Reference 7806).

I 1986 mødtes to moderne ikoner, da den legendariske sanger Serge Gainsbourg, amatør af fine genstande og håndværk, bar Breitling Navitimer (Reference 81600). Han indarbejdede endda sin egen unikke stil ved at bære uret på et karakteristisk rallyarmbånd lavet af platin.

Siden da har Navitimer været en søjle i Breitling-kollektionen og er blevet udstyret med mærkets mest komplicerede og prestigefyldte bevægelser, inklusive Breitling Manufacture Caliber 01 i 2010 og en splitsekund-kronografkaliber i 2017.

Med en karriere, der strækker sig over mere end 65 år, er Navitimer den mest ikoniske Breitling, der nogensinde er lavet og forbliver det ultimative håndledsbårne instrument for piloter den dag i dag.

I 2022 valgte Breitlings CEO Georges Kern at instroducere den nuværende og opdaterede Navitimer. Vingerne er de samme som det var i 1950'erne og alle tre størrelser har den fantastiske B01 kaliber. Du kan se dem her.

Credit: Breitling.com

popular-article
Komplikationer og ikoniske designs: otte nyheder, der viser Patek Philippes fortræffelighed.
popular-article
Eksklusive brugte ure
popular-article
Patek Philippe Nautilus - One of the world’s costliest watches is made of steel
popular-article
GENFØDELSEN AF ET SCHWEIZISK UR-IKON